Krijg jouw ideale opdrachtgever

Iedere ondernemer is op zoek naar zijn of haar ideale opdrachtgever. In mijn ogen is dat een opdrachtgever die jou kent en vertrouwt. Dat gebeurt niet vandaag op morgen en dit kost tijd. Hoe eerder jij begint hoe eerder je de vruchten plukt. Begin met onderstaande 3 tips vandaag nog en maak een plan.

 

Tip 1: kennismaking 

Het klinkt zo makkelijk, maar vergt zoveel tijd. En daarom begint niemand hieraan. Toch is dit de eerste en belangrijkste stap. Op het moment dat iemand jou niet kent, zal hij of zij niet met jou in zee gaan.

Kennismaking is meer dan alleen jezelf voorstellen. Daar begint het natuurlijk wel mee! Het moeilijkste gedeelte is om in contact te blijven met iemand. Ook die persoon heeft zijn of haar eigen agenda en tijd kost geld. Blijf in de kennismaking niet op abstract niveau, maar probeer aansluiting te vinden in de ander. Stel jezelf als persoon voor en niet als bedrijf. Persoonlijk contact is altijd beter. Jouw opdrachtgever kiest namelijk voor de persoon en niet het bedrijf. Probeer daarom altijd een persoonlijke overeenkomst te vinden. Natuurlijk kan dat op bedrijfsniveau, maar hou het persoonlijk. Als voorbeeld: jouw bedrijf staat voor duurzaamheid en jij vind dit een belangrijk aspect wat je ook continue communiceert. Als jouw opdrachtgever hier ook voor staat is dat het onderwerp waarover je communiceert tijdens de kennismaking. Maak de ander duidelijk dat het belangrijk voor je is en ook waarom. Zo creëer je een band met elkaar.

Tip 2: vertrouwen

Na en tijdens de kennismaking maak je gerichte afspraken over hoe je het contact blijft onderhouden. Zorg ervoor dat je niet iemand loopt te spammen, maar bespreek dit openlijk met elkaar. Dan is het aan jou de taak om die afspraken na te komen! Plan deze direct in je agenda in zodat je het niet vergeet. Door je afspraken na te komen laat je namelijk zien dat je betrouwbaar en loyaal bent. Dit schept vertrouwen bij je opdrachtgever. Simpel door je afspraken na te komen. Dat werkt dan ook door in je verdere werkzaamheden.

Tip 3: laat je waarde zien 

Tijdens elk contact moment laat jij je waarde zien. Dat kan zijn door een tip te geven of een probleem op te lossen. Dat kan gevraagd en ongevraagd! En vooral dat laatste is belangrijk. Je kan bijvoorbeeld een probleem op tafel leggen die je onlangs hebt opgelost tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden. Of de ander wijzen op een interessant artikel over een onderwerp waar jullie het eerder over gehad hebben.

Hiermee geef je aan dat de ander belangrijk voor je is en dat je bereid bent om samen verder te komen. Elkaar helpen is het belangrijkste in een (zakelijke) relatie. Alleen krijg je geen dingen voor elkaar, maar samen sta je veel sterker.

Het VECHT-systeem gaat jou hiermee helpen. Dit staat namelijk voor Vertrouwen, Effectief, Communicatie, Houding en Terugkoppeling. In ieder contact met jouw ideale opdrachtgever spelen deze 5 aspecten een grote rol. Ik help je hier graag mee. Vandaar dat ik op vrijdag 24 maart een evenement organiseer waarin het VECHT-systeem verder wordt uitgelegd. Maar dat niet alleen! Er volgen nog 2 sprekers met ieder hun eigen expertise. Zo krijg je ook meer te horen over een duurzaam wagenpark en de vernieuwde (nog niet vastgestelde) DBA-overeenkomst. Alle aspecten om jouw aanbesteding te winnen! Meld je daarom direct aan!

 

Met vriendelijke groet,

Bianca van Rooij

 

 

 

No comments yet.

Geef een reactie

*