Hoe goed ben jij?

Heb je er weleens bij stil gestaan en deze vraag beantwoord? Of ga jij voor iedere aanbesteding opnieuw jezelf de vraag stellen? Dat is helemaal niet nodig! Je kan hiervoor een systeem gebruiken wat je veel tijd scheelt EN waardoor je onderscheidende aspecten niet vergeet. Als je ieder plan van aanpak opnieuw je onderscheidingen moet bedenken, verlies je de belangrijksten uit het oog. Dan loop je niet alleen het werk mis, je hebt ook nog eens veel tijd verspilt aan iets wat je heel makkelijk vooraf kan doen. Het is wel belangrijk dat je dit evalueert en bijwerkt zodat het up-to-date blijft. Hieronder volgen de stappen.

Stap 1: Maak een lijst per werk

Niet ieder werk wordt op dezelfde wijze uitgevoerd. Aannemer A heeft een hele andere werkwijze dan Aannemer B terwijl het eindresultaat hetzelfde blijft. Dat geldt ook voor jou. Houd eens bij wat je allemaal doet om het eindresultaat te bereiken. Noteer hierbij elke uitvoeringsstap die jij gebruikt. En vergeet vooral niet de ‘kleine’ (voor jou) onbeduidende aspecten, want net die aspecten zorgen vaak voor jouw onderscheiding ten opzichte van je concurrenten. Als je dat voor elk werk/project (baggerwerk, groenvoorziening, maaien, etc.) afzonderlijk doet, zal je zien dat je een hele lange lijst van activiteiten per werk krijgt. Het makkelijkste is om deze lijst in Excel te maken.

Stap 2: Vraag je opdrachtgever

Eenieder spreekt regelmatig zijn opdrachtgever omdat in contact blijven heel belangrijk is. Op het moment dat je jouw lijst klaar hebt, neem dan eens een moment om deze met je opdrachtgever door te nemen. Wat vindt hij nou onderscheidend en/of waar waardeert hij jouw werkzaamheden in. Zijn antwoorden zullen je waarschijnlijk verrassen! Hoe meer jij weet waar je opdrachtgever tevreden over is, hoe makkelijker jij je volgend plan kan schrijven. Noteer deze aspecten vetgedrukt in je lijst zodat je deze niet vergeet.

Stap 3: Evalueer wat je beter kan doen

Na iedere uitgevoerd werk evalueer je (zowel met je eigen mensen als met de opdrachtgever) waar verbeterpunten liggen. Wat kan je anders, beter, simpeler, makkelijker of sneller doen? Deze nieuwe aspecten voeg je ook weer toe aan je lijst. Door deze in je lijst te onderstrepen weet je dat dit te verbeteren punten zijn. Deze kan je ook gebruiken in je volgend plan van aanpak en hiermee laat je zien dat je continue werk aan verbeteringen.

Stap 4: Voeg referentieprojecten toe

Niets is zo vervelend om tijdens een aanbesteding uit te zoeken welk referentieproject je het beste kan gebruiken. Door deze toe te voegen aan je lijst, heb je meteen alles bij de hand.

Stap 5: Bepaal je onderscheidende punten

Op het moment dat je een aanbesteding hebt waarbij je een plan van aanpak moet indienen, heb jij nu een hele lijst voor je liggen met allemaal onderscheidende aspecten. Het is nu zaak dat jij die aspecten eruit haalt waar jouw potentiele opdrachtgever naar op zoek is

Stap 6: Schrijf je plan

Nu heb jij bepaald (aan de hand van je lijst) welke onderscheidende aspecten jij gaat inzitten. Het schrijven van een plan van aanpak is daarna kinderspel. Op deze manier kan je zelfs heel makkelijk het schrijven uitbesteden zonder het gevoel te hebben dat je het uit handen geeft.

Ben jij op zoek naar een werkende Excel lijst, laat dan een reactie achter in het reactieveld hieronder. Dan ontvang je de Excel lijst en kan je direct aan de slag. Mocht jij vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik deze uiteraard graag.

Deel dit bericht als je iemand kent die deze stappen goed kan gebruiken. Zo kunnen we elkaar verder helpen!

Alvast hartelijk dank voor je reactie!

Met vriendelijke groet,

Bianca van Rooij

2 Responses to Hoe goed ben jij?

  1. Michael Kruseman 24 augustus 2017 at 09:01 #

    Intressante benadering.
    Uiteraard is blijft de vraag of de opdrachtgever hieraan wil meewerken. Daarbij wordt de directievoering op het werk veel gedaan door externe.
    Toch ben ik erg benieuwd wat mijn opdrachtgevers hiervan vinden.
    Is het mogelijk de Excel waarover jij spreekt te gaan ontvangen?

    mvrgr Michael Kruseman

    • Bianca van Rooij 20 september 2017 at 11:03 #

      Beste Michael,
      Bedankt voor je reactie. Uiteraard ben je afhankelijk van je opdrachtgevers. Mijn ervaring is dat zij graag vertellen wat zij goed vinden en waar de verbeterpunten liggen. Het punt is dat (bijna) niemand de vragen stelt. In mijn optiek doe je het werk samen en leer je altijd van elkaar. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit. Ik hoor graag je ervaring.
      Groeten,
      Bianca

Geef een reactie

*